SAHABAT :

Sabtu, Mei 10, 2014

HUKUM MEMELIHARA HAIWAN TETAPI ABAI PENJAGAAN

 SOALAN :
Apakah hukumnya memelihara haiwan seperti kucing, arnab, ikan dan sebagainya, namun kurang penjagaan. Suami saya sering menegur saya. Katanya kalau saya tidak dapat menjaga dengan sempurna, lebih baik jangan perlihara binatang. Nanti katanya dapat dosa pula.

Mohon penjelasan Ustazah

JAWAPAN
Hukum memelihara haiwan seperti kucing, arnab, ikan dan sebagainya adalah harus. Walau bagaimanapun kita hendaklah bersifat ihsan terhadap haiwan-haiwan tersebut. Seperti memberi makan dan minum serta menjaga kebajikan nya. Ihsan terhadap binatang pula bermaksud berbuat baik terhadap binatang mengikut keperluannya.

Sekiranya kita mengabaikan hak-hak haiwan tadi kita adalah berdosa.

Hikmah daripada sifat ihsan kita mendapat ganjaran pahala daripada Allah, melahirkan rasa simpati kerana binatang juga adalah makhluk Allah SWT. Ia juga akan melahirkan individu yang penyayang kepada semua makhluk Allah SWT kesannya akan membentuk masyarakat yang mencintai kebaikan dan membenci keburukan serta dapat memelihara habitat binatang supaya tidak berlaku kerosakan.

Ustazah Dr. Asiah Ali (Harakah 5 mei 2014)

1 ulasan:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    BalasPadam