SAHABAT :

Ahad, Disember 16, 2012

PEMURAHNYA SAIDINA UTHMAN AFFAN

Pada zaman Saidina Omar al-Khattab R.A. menjadi khalifah, berlaku kegawatan ekonomi. Waktu itu datang satu rombongan terdiri dari 1000 ekor unta membawa barang dagangan termasuk makanan dan pakaian. Ianya kepunyaan Saidina Uthman Affan.... maka berebut-rebutlah para saudagar  membeli barang dagangan tersebut. Saidina Uthman bertanya kepada para saudagar :"berapa banyak kamu hendak memberi keuntungan?" Jawab para saudagar :"5% kami sanggup".
Saidina Uthman menjawab lalu bertanya :"ada orang lain hendak menawarkan keuntungan lebih dari itu???" Jawab mereka :"kami tidak nampak ada saudagar yang hendak memberi keuntungan lebih dari itu".

Saidina Uthman lalu berkata :"Aku dapati Allah berfirman : Bandingan orang-orang yang membelanjakan harta mereka di jalan Allah seperti satu biji ditanam kemudian ia mengeluarkan tujuh tangkai, tiap-tiap satu tangkai mengandungi 100 biji dan Allah akan menggandakan pemberianNya kepada sesiapa yang Dia kehendaki dan Allah amat luas pemberianNya dan Maha Mengetahui". (al-Baqarah:261)

"Aku bersaksi kepada kamu wahai saudagar-saudagar, bahawa kafilah dan muatannya daripada gandum, tepung, minyak dan pakaian, sesungguhnya aku berikan kepada fakir miskin Madinah dan sebagai sedekah kepada orang-orang Islam".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan