SAHABAT :

Isnin, November 07, 2011

AYA SOFYA KEMBALI MENJADI MASJID

Bangunan bersejarah, Hagia Sophia di Istanbul, yang sebelumnya merupakan Katedral Ortodoks dan sebuah masjid, lalu menjadi muzeum, akan dikembalikan fungsinya sebagai masjid.
Akhbar harian Turki, Sabah,  melaporkan pengubahsuaian sedang dilakukan bagi memfungsikan kembali Hagia Sofia sebagai sebuah masjid. Dalam pengubahsuaian itu, sebuah mimbar dirancang akan dibina.
Sebelumnya, Wakil Perdana Menteri Turki Bulent Arinc ketika kunjungannya ke muzeum tersebut mengatakan kerajaan Turki akan melakukan perubahan besar pada Hagia Sofia.
Hagia Sophia, dalam bahasa Turki, Aya Sofya dahulunya merupakan bangunan bekas basilika, yang dibina oleh Empayar Byzantium. Pada zaman Turki Utsmaniah, ketika Konstantinopel ditakluki Sultan Mehmed II, bangunan gereja itu diubah menjadi masjid yang dikenali dengan Aya Sofia. Tepat hari perubahan fungsi itu, akan diadakan shalat Jumaat perdana.
Memasuki era Turki Modern, fungsi bangunan diubah, Mustafa Kamal Atatürk mengubah status Hagia Sophia menjadi muzeum. Mulailah projek “Pembongkaran Hagia Sophia”. Beberapa bahagian dinding dan langit-langit dikopak dari cat-cat kaligrafi hingga ditemukan kembali lukisan-lukisan sakral Kristian.Sejak saat itu, Hagia Sophia dijadikan salah satu objek tarikan pelancungan yang terkenal di Istanbul. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan