SAHABAT :

Isnin, Mac 14, 2011

PASUKAN GHADDAFI MULAI BERTEMPUR SESAMA SENDIRI

Setelah lebih dari dua minggu berlalu, dan pemimpin Libya Muammar Gaddafi masih terus bertahan, berhembus laporan bahawa para tentara Ghaddafi berperang antara satu sama lain. Demikian pernyataan ini dilontarkan oleh kubu yang menentang Gaddafi, sementara pemerintah Libya membantah laporan tersebut.

Penduduk mengatakan bahawa pertempuran antara-tentara Gaddafi tercetus pada hari Sabtu dua hari yang lalu, setelah beberapa unit tentera pemimpin Libya menolak untuk menyerang Misrata, kota terbesar ketiga di Libya dan satu-satunya tempat di sebelah barat negara yang masih terbuka menentang kekuasaan Gaddafi.


Laporan itu sendiri sebenarnya belum boleh disahkan kerana pemerintah Libya tidak mengizinkan kemasukan wartawan ke kota itu, yang terletak 200 km (130 batu) timur Tripoli.

"Dari pagi mereka (tentera Libya) bertempur di antara mereka sendiri satu sama lain. Kami mendengar pertempuran itu," kata Muhammad, salah satu pejuang rakyat anti-Gaddafi, kepada Reuters melalui telepon pada hari minggu.

Pemerintah Libya menyangkal berita itu dengan mengatakan sebagai khabar angin belaka. ( eramuslim)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan