SAHABAT :

Selasa, Mac 15, 2011

KAPAL PERANG IRAN MELINTAS TERUSAN SUEZ SETELAH MUBARAK TIADA

Dua kapal perang Iran dilaporkan melintasi Terusan Suez dan menuju ke Laut Mediteranean. Ini adalah pertama kalinya terjadi dalam sejarah Mesir setelah Hosni Mubarak turun takhta.

Seperti yang diketahui, Mubarak, memimpin Mesir lebih dari 30 tahun, sangat membenci Iran, kerana fahaman Syiahnya, dan juga mungkin bimbang dengan pengaruh Iran, permusuhan Iran terhadap Amerika dan Israel sedangkan Mubarak adalah adalah sekutu rapat mereka.

Dua kapal perang tersebut iaitu Khark dan Alvand, menyeberangi Terusan Suez, minggu lalu.


"Mereka memasuki terusan pada jam 5:45 (0335 GMT)," demikian Reuters memetik dari seorang pegawai terusan.

Alvand dipersenjatai dengan peluru berpandu anti-pesawat dan Khark pula memiliki 250 anak kapal dan membawa tiga helikopter.

Agensi berita Mesir, MENA, melaporkan pada Jumaat yang lalu bahawa pihak berkuasa Mesir telah bersetuju untuk mengizinkan dua kapal perang Iran untuk melintasi Terusan Suez. Hal ini tidak pernah terjadi ketika Mubarak masih memerintah, atau tepatnya semenjak tahun 1979 setelah Revolusi Iran meletus. (eramuslim)

.....maka kita kenallah siapa Mubarak...takut dan benci kepada satu-satunya kuasa Islam yang digeruni Amerika dan Israel...sebaliknya memilih untuk bersahabat dengan Israel... siapa lagi yang memilih untuk bersahabat dengan Israel??? Melantik firma Israel sebagai penasihat strategik dan keselamatan??? Itulah spesis Mubarak....

1 ulasan: