SAHABAT :

Rabu, Mac 09, 2011

GHAIRAH BERTINDIK LIDAH....NYAWA TERANCAM


COLORADO--Niat di hati ingin tampil ranggi dan menawan. Namun ia mengakibatkan kecederaan parah. Inilah yang dialami Lauren Garcia (13 tahun), seorang remaja dari Colorado, Amerika Syarikat.

Garcia ingin menindik lidahnya. Tapi dia tak berani. Sebagai penggantinya, dia membeli sepasang bola magnet (buckyballs) yang memang mirip dengan tindikan lidah yang sudah popular sebelumnya.

Maka sepasang bola magnet ini dia mainkan di dalam mulutnya. Seperkara yang dia tidak ketahui adalah, bahan bola magnet ini sangat berbahaya kepada organ dalam tubuh. Dan malangnya, Garcia secara tidak sengaja tertelan sepasang bola magnet tersebut.

"Saya akan meninggal kalau tidak cepat-cepat ke hospital setelah menelan bola magnet ini," kata Garcia. Bola magnet itu, menurut pihak hospital, boleh membakar dan melubangi usus besarnya.

Di pembungkus bola magnet ini sudah ada peringatan. Bahawa bola itu benda berbahaya bila tertelan dan tidak sesuai untuk kanak-kanak. Tapi demi kegilaan fesyen dan trend, Garcia rela memainkan magnet itu di dalam mulutnya.

"Bolanya terkena gigi saya dan ia terpantul masuk ke kerongkong, saya tidak boleh menahannya," kata Garcia. Dia kini terbaring di katil hospital. DoktOr terpaksa melakukan pembedahan ke atas perut Garcia untuk mengeluarkan bola magnet tersebut.


"Ada dua bola magnet yang saling tarik menarik di dalam ususnya. Dan dia bernasib baik kerana kedua-dua magnet itu tidah melekat di ususnya, kalau ini terjadi, ususnya akan berlubang," kata dr Saundra Kay.

Ini bukan omong kosong. Sebab dari CAT Scan, para doktor melihat gesekan dua bola itu sudah melubangi dinding usus Garcia.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan