SAHABAT :

Ahad, Februari 06, 2011

PAKAR TENDANGAN BEBAS DUNIA


Bekas pemain Olympique Lyon, Juninho Pernambucano (gambar kiri) menganggap Cristiano Ronaldo sebagai penendang bebas (Free Kick) terbaik dunia masa kini.

Juninho pernah dikenali sebagai salah seorang pemain dengan teknik tendangan bebas terbaik di dunia ketika masih bersama Lyon hingga 2009. Arah tendangan bebas Juninho sukar dijangka oleh penjaga gol lawan dengan bola yang bergerak tidak menentu di udara.

Teknik yang sama digunakan Cristiano Ronaldo saat ini. Dengan kaki bahagian depan, Ronaldo sering mengelirukan penjaga gol lawan ketika melakukan tendangan bebasnya.

Bercakap kepada Goal.com, Juninho mengaku teknik menendang bebas dengan kaki bahagian depan telah membuatnya berjaya menempatkan namanya sebagai salah seorang penendang bebas terbaik dunia.

"Ketika saya bermain untuk Lyon, teknik itu sangat membantu saya untuk menjadi penendang bebas. Saat ini, ada sejumlah pemain terkenal Brazil seperti Ronaldinho dan Roberto Carlos yang mempunyai kemahiran dan kepakaran yang baik melakukan sepakan sedemikian," ujar Juninho.

"Cristiano Ronaldo juga pemain yang berkemahiran dengan tendangan yang baik. Dia salah seorang pemain dengan tendangan bebas terbaik di dunia saat ini," ujar pemain yang kini bermain untuk kelab Al Gharafa di Liga Qatar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan