SAHABAT :

Jumaat, Februari 11, 2011

LUAR DUGAAN ... MUBARAK TETAP ENGGAN UNDUR



Liputan6.com, Cairo: Presiden Hosni Mubarak memutuskan untuk tetap memerintah Mesir hingga pilihanraya umum September akan datang. Dia juga menegaskan tidak akan mencalonkan dirinya lagi sebagai presiden dan menjanjikan peralihan kuasa yang aman serta damai kepada rakyat Mesir.

"Sebagai ayah dari putera dan puteri saya, saya berjanji darah para demonstran yang terkorban tak akan sia-sia. Saya akan memimpin negara ini melalui masa peralihan yang aman dan damai," kata Mubarak dalam ucapan kenegaraan kepada seluruh rakyat Mesir yang disiarkan stasyen Al Jazeera, tengah malam tadi.

Mendengar ucapan Mubarak itu, kemarahan sekitar 3.000 rakyat Mesir yang berkumpul di Tahrir Square tidak terkawal lagi. Sejumlah demonstran dilihat melempari layar-layar projektor dengan kasut. "Dengan menolak untuk turun, ini bererti Mubarak mengharapkan kemarahan yang lebih besar dari kami," ujar seorang demonstran kepada CNN.

Ucapan yang disampaikan Mubarak di luar dugaan. Kerana, sebelumnya seorang juru cakap tentera mengungkapkan, Mubarak bersedia memenuhi tuntutan para penunjuk perasaan. Hal serupa juga dinyatakan oleh sumber dari CIA Amerika Syarikat, Leon Panetta, juga menyatakan ada petunjuk yang kuat Mubarak bakal undur Khamis malam waktu tempatan.

.... itulah sifat penguasa yang langsung tidak mempunyai jiwa dan roh Islam, jawatan dijadikan "tawanan" dan hak mutlak peribadi.... bukannya satu amanah yang dipegang sementara.... lihatlah di mana-mana negara umat Islam pun, semua penguasa mereka dari jenis yang sama ..... menjadikan jawatan penguasa sebagai landasan memperkayakan diri dan keluarga...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan