SAHABAT :

Khamis, Januari 27, 2011

KUMAN YANG MUNGKIN TELAH KITA MAKAN


Kita tidak menyedari hidupan-hidupan seni dan kuman yang hidup di sekeliling kita kerana saiznya tersangat kecil dan tidak dapat dilihat dengan mata kasar.... mungkin juga hidupan-hidupan seni atau pun kuman ini telah pun kita telan bersama-sama makanan kita ..... hidupan ini dapat dilihat dengan jelas setelah dibesarkan beratus kali dengan kamera berkapasiti tinggi ....

1. Ini merupakan gambar kutu yang biasa hidup di bulu kucing dan anjing peliharaan.


Gambar ini adalah hasil karya pemenang pertandingan fotografi berunsur sains Steve Gschmeissner berusia 61 tahun. Beliau merakamkan beberapa gambar kutu debu dan kutu makanan yang sangat kecil ukurannya, sangat susah dikesan atau pun dilihat dengan mata kasar. Steve Gschmeissner merakamkan makhluk-makhluk mengerikan tersebut dengan kamera yang dilengkapi dengan Microscope zoom yang mampu memperbesarkan ukuran hingga beratus ratus kali zoom.

2. Ini merupakan gambar dari kutu debu yang biasa hidup di atas sofa dan alas tidur.


Menurut Steve Gschmeissner lagi, kutu debu ini biasanya terdapat di atas sofa, tilam dan pakaian serta jaket yang digantung juga patung mainan kanak-kanak, mengerikan sekali ..... Ternyata setiap hari kita ditemani oleh makhluk-makhluk yang mengerikan dan hodoh ini tanpa kita sedari.

3. Ini merupakan foto larva lalat hijau yang diperbesar hingga 100 x zoom.

Steve Gschmeissner juga berjaya merakamkan gambar larva lalat hijau, sangat jelas dan mengerikan setelah diperbesarkan saiznya, seperti makhluk asing "alien" yang menakutkan.

4. Kutu yang biasa hidup di atas roti dan kueh yang tidak dibungkus.

Steve Gschmeissner juga berjaya merakamkan kutu makanan, iaitu yang biasa terdapat di atas bijirin atau makanan yang tidak dibungkus dengan baik, sudah pasti makanan atau kuih yang dijaja di tepi jalan atau di pasar malam terdedah kepada debu-debu ..... pasti mengandungi kutu ini.....

Apa yang anda fikirkan??? Jaga kebersihan !!!! Selain itu ..... makhluk-makhluk ini juga sebagai bukti Maha Sempurna Allah sebagai Pencipta ..... sesungguhnya tiada tuhan melainkan Dia ..... hidupan sekecil ini diciptakan oleh Allah dengan sempurna sekali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan