SAHABAT :

Jumaat, Mei 28, 2010

"KITA ADALAH UNTUK AKHIRAT"

Gambar hiasan

Umar bin al-Khattab meriwayatkan : Bahawa pada suatu hari aku menziarahi Nabi SAW, ketika itu aku dapati baginda sedang berbaring di atas tikar yang kasar, yang membekas pada kulit baginda. Kemudian aku melihat ke dalam rumah dan hanya ada segantang gandum kasar. Melihat keadaan itu, aku merasa sebak dan menangis tidak tahan, maka baginda bertanya :
"Apakah yang menyebabkan engkau menangis?"
Aku menjawab : "Aku melihat para kaisar dan kisra, mereka tidur di atas katil-katil dan ranjang yang baik beralaskan sutera, tetapi sebaliknya aku melihat engkau wahai Rasulullah, tidak seperti mereka".

Rasulullah bersabda :"Wahai Umar! Tidakkah engkau lebih suka bila untuk kita adalah akhirat dan untuk mereka adalah dunia".

Berbahagialah jika pemimpin dan pemerintah yang memerintah sesebuah negara atau negeri pada hari ini hidup sederhana... mengikut teladan dan sunnah nabi.... dan celakalah para pemimpin dan pemerintah yang hidup bermewah dan bermegah dengan kemewahan dunia umpama kaisar dan kisra.... begitu juga golongan hartawan yang diberi amanah memiliki kekayaan khazanah Allah.... menjalani kehidupan di atas bumi Allah umpama Qarun....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan