SAHABAT :

Isnin, Mei 10, 2010

KISAH RAJA DENGAN ULAMA' I

Suatu peristiwa... Imam Salim b. Abdullah ketika sedang bertawaf di Ka'abah telah bertemu dengan Khalifah Hisyam b. Abdul Malik, khalifah ke-10 Kerajaan Bani Umayyah. Khalifah Hisyam berkata kepada Salim : "wahai salim, aku ingin memberikan kamu apa sahaja yang kamu minta, mintalah". Imam Salim menjawab : "wahai Hisyam, aku rasa malu ingin meminta sesuatu kepada selain dari Allah sedangkan aku berada di Baitullah (rumah Allah)".
Setelah keluar dari Masjidil Haram , Khalifah Hisyam berkata : "kita telah keluar dari rumah Allah dan engkau merasa malu untuk meminta kepadaku ketika berada di dalamnya, maka mintalah apa sahaja yang kamu mahu sekarang kerana kita tidak lagi berada di dalam masjid". Imam Salim bertanya : "wahai Hisyam, apakah yang engkau akan beri kepadaku? Bahagian daripada dunia atau akhirat?"
Khalifah Hisyam menjawab : "kamu mintalah daripada bahagian dunia kerana aku tidak memiliki apa-apa daripada bahagian akhirat". Imam Salim lalu berkata : "apabila aku malu untuk meminta perkara dunia daripada Allah sedangkan Dia (Allah) yang memilikinya, bagaimana pula aku mahu meminta daripada kamu bahagian dunia itu sedangkan kamu tidak memilikinya".
Khalifah Hisyam terdiam dengan kata-kata Imam Salim itu dan kemudian dia berlalu pergi.

Demikianlah... kehebatan ulama' silam, menolak pangkat, menolak kekayaan dunia pemberian manusia... lebih-lebih lagi pemberian raja yang bertujuan menunjuk-nunjuk kebaikannya, Khalifah Hisyam terkenal dengan sifat bakhilnya... dan menjadi tradisi khalifah dan raja-raja dahulu kala memberi hadiah kepada sesiapa sahaja yang memuji mereka walaupun pujian yang direka-reka penuh pendustaan.

1 ulasan: